Bijbel en wetenschappelijk onderzoek
Het feit dat Charles Darwin 200 jaar geleden werd geboren, is de aanleiding voor een groot offensief tegen de door hem ontwikkelde evolutie theorie. Verzet van christenen tegen de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, die niet in overeenstemming lijken te zijn met de Bijbel, kwam regelmatig voor in de geschiedenis. Het is geworteld in de laat middeleeuwse overtuiging dat de Bijbel de enige bron van alle menselijke kennis is.
Maar als gevolg van het moderne wetenschappelijk onderzoek dat zich ontwikkelde vanaf de laatste helft van de 16de eeuw, werd al spoedig duidelijk dat de werkelijkheid anders is dan uit de Bijbel werd afgeleid. Het bekendste voorbeeld is wel de ontdekking, door nauwkeurige waarneming en de daarmee verbonden wiskundige berekeningen, dat de aarde niet het middelpunt van het heelal was en dat de zon niet om de aarde draaide, maar de aarde om de zon. Dat inzicht was onverdraaglijk voor de toenmalige kerkelijke autoriteiten en de bekende geleerde Galilei werd daarvoor door de kerk veroordeeld. Het is interessant en amusant om te lezen hoe in de volgende eeuwen er regelmatig van dit soort discussies waren tussen natuurwetenschappers en de kerk en hoe die discussies steevast door de kerk werden verloren. Het duurde vaak wel lang. Galilei werd in 1633 veroordeeld en pas in 1992 sprak Paus Johannes Paulus II een excuus uit, waarmee Galilei's naam werd gezuiverd en Galilei werd erkend als gelovig mens.
Men leert het ook nooit (af)
Dezelfde heftige discussies werden en worden nog steeds gevoerd naar aanleiding van de evolutie theorie van Darwin. Ook deze discussie is in principe al verloren door de kerk en het enige effect van deze twistgesprekken is een verdere en steeds groter wordende beschadiging van het Christelijk geloof.
Er is toch geen zinnig mens die aan een deskundige in de muziek zal vragen om een oordeel over de beste constructie van een automotor. Maar kennelijk wordt nog steeds van de theologie een oordeel gevraagd over een natuurwetenschappelijk vraagstuk. Wat zou het allemaal een stuk eenvoudiger worden als in een dergelijk geval de theoloog zou zeggen: " Het spijt me maar daar heb ik geen verstand van en de Bijbel kan ik daar ook niet voor gebruiken. U moet te rade gaan bij een deskundige van de betreffende tak van wetenschap" en als een geoloog of bioloog op de vraag of er een God bestaat zou zeggen: " Het spijt me, maar daar kan de wetenschap geen antwoord op geven."
Met andere woorden "Schoenmaker, houd je bij je leest".
De Christelijke kerk kan zich maar beter bezighouden met de vraag hoe de mens mens kan blijven in deze gevaarlijke en onvoorspelbare wereld. Bijbelse verhalen zoals o.a. de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan kunnen daarbij goed van pas komen.
Oud-Katholieken staan gelukkig bekend om het feit dat ze zich niet gemakkelijk wat wijs laten maken en ik denk daarom dat bij hen de anti-evolutie foldertjes wel spoedig in de prullenbak terecht zullen komen.
Christiaan Folkers, Hilversum
5 februari 2009
Geloof dat probeert te begrijpen
Een oud-katholieke theologische
benadering van de hand van
Mattijs Ploeger. Een nieuw deel
in de Seminariereeks.
Website van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland | Bisschoppelijk bureau: Kon. Wilhelminalaan 3, 3818 HN Amersfoort | Tel. 033 - 462 08 75