Zon, wind en ziende blind

Ook deze zomer vonden er drie jeugdkampen plaats. Het eerste kamp op rij was het Zeilkamp voor 18 + jongeren dat van 4 t/m 8 juli werd gehouden. Later die maand, van 21 t/m 28 juli, vond het Landkamp voor kinderen van 8 tot 14 jaar plaats en van 28 juli t/m 4 augustus werd dit gevolgd door het Zomer Activiteiten Kamp (ZAK) voor jongeren in de leeftijd van 15 t/m 19 jaar. Hieronder volgt een enthousiast verslag van deze kampen. Hulde aan de kampleiding die het hele jaar door veel tijd steekt in de voorbereiding en elk jaar weer nieuwe creatieve ideeën uitwerkt. We zijn als kerk trots op de jonge vrijwilligers die deze succesvolle kampen georganiseerd hebben!

ZEILKAMP
Met 4 volle zeilbootjes was het Zeilkamp ook dit jaar een succes. Het weer zat ons enorm mee, we hadden zon én wind! De perfecte combinatie. Op de eerste dag zeilden we naar Terherne en hadden we de Terkaplester Puollen en het Sneekermeer bijna voor ons zelf. Het was een fris dagje, maar wel met lekker veel wind. Bij het kampvuur werden we gelukkig weer warm.

Op vrijdag scheen gelukkig het zonnetje wat meer, dus namen we onze zwemspullen mee aan boord voor een verfrissende duik. De lunch was in Goingarijp maar ons einddoel van de dag was Sneek. In de middag namen we dan die duik en gingen we rustig op weg. In Sneek streken we neer op een terrasje waar we bijkwamen van de dag. In de avond was er voor ons een proeverij geregeld bij een Ierse pub. We konden een bierproeverij, wijnproeverij of een proeverij van likeurtjes van Weduwe Joustra proberen. Iedereen genoot terwijl we naar het Belgische elftal op het WK keken. Erg spannend. De overwinning werd nog even gevierd in het café waarna we weer rustig terug zeilden naar het kamp. De wind was bijna nergens te bekennen, dus werd helaas een groot deel op de motor gevaren. We kropen snel bij het kampvuur, want het was erg koud geworden.

De laatste dag, de zaterdag, was het tijd voor een speurtocht. Alhoewel, niet echt een speurtocht, eerder een wedstrijd. Wie redt het om als eerste aan te meren op Starteiland? Iedereen ging zeer competitief van start. De wedstrijd lag helemaal open toen we op de Terkaplester Puollen kwamen. Na de brug van Heerenzijl leek het echter heel erg druk op het Sneekermeer. De bootjes die als laatsten lagen, staakten daarom de wedstrijd en maar één bootje kwam uiteindelijk op Starteiland aan. Verder werd er deze laatste dag nog heerlijk gezeild. De avond sloten we af met een heerlijke BBQ en een lekker drankje, bij een mooie zonsondergang. We hebben nu alweer zin in volgend jaar!

LANDKAMP

Op zaterdag 21 juli was het zo ver! Het landkamp begon weer, iets waar vele kinderen naar uit keken! Dit jaar beloofde het weer een succes te worden met als thema De Wetenschap. De eerste dag heeft iedereen elkaar leren kennen met als eerste activiteit het zelfstandig opstellen van de regels. Elk kind kreeg de tijd om aan te geven wat hij of zij nou belangrijk vindt om na te leven in zo’n week. Als leiding kwamen wij er achter dat de kinderen de mieren in de tent, die onvermijdelijk zijn met al het meegenomen snoep, toch wel vervelend vonden. Ze namen zich voor de tenten de hele week schoon te houden, nu nog maar zien of dat lukte! Ook werd het duidelijk dat er niet gepest zou worden en had iedereen vanaf dag één al zin in een week vol plezier. Toen moesten ze de tenten inruimen terwijl de leiding voor een lekker avondmaal zorgde. In de avond werd het kamp ingeluid met een welbekend spelletje levend stratego!

De volgende dag was het sportdag en werden de kinderen o.a. met het spijkerbroekhangen weer op de proef gesteld. Er werden veel pauzes ingelast omdat het nodig was goed te drinken, dit zou de hele week door gebeuren want het zou enorm warm worden. Aan het eind van de dag was het tijd voor de jaarlijkse pannenkoekenwedstrijd, er moest veel energie opgebouwd worden want de volgende dag was het tijd voor een speurtocht. Deze ging over ’t Kootwijkerzand en ze moesten onze Professor Pfifferling helpen te zoeken naar een medicijn. De hele week door moesten ze Professor Pfifferling helpen met zijn zoektocht naar een oplossing voor een ziekte die zich onder ons verspreidde. De zombieziekte! Aan het eind van de dag kwamen ze terug, mét medicijn! Het medicijn, louter voedselkleurstof, werd door de stamppot heen verwerkt zodat iedereen na een heerlijk maaltje blauwe stamppot zich weer tip top voelde.

Helaas werkte het medicijn maar tijdelijk en was iedereen nog niet permanent beschermd tegen de ziekte die het landkamp dit jaar had getroffen. Door de week heen moesten de kinderen Professor Pfifferling dus nog op weg helpen, want zelf was de Professor nogal vergeetachtig.

Als dank voor hun hulp, organiseerde Professor Pfifferling een proefjesavond voor de kinderen waar ze allemaal gekke dingen ontdekte. Vanwege het thema wetenschap zijn we dit jaar ook op excursie gegaan naar NEMO in Amsterdam, dit was een groot succes! Ook moest halverwege de week toch maar even gekeken worden naar het schoonmaken van de tenten, want die voornemens aan het begin van het kamp waren toch wel iets lastiger dan gedacht! Toen iedereen weer een mooi schoon plekje had en het duidelijk was wie nou naast wie mocht liggen was de rust weer wedergekeerd op het kamp. Helaas was er geen mogelijkheid om een kampvuur te bouwen wegens de enorme hitte. Maar desalniettemin hebben we het enorm gezellig gehad. Ook hadden we dit jaar de jongerenpastores Erna en Michael weer te gast en ook dat was heel gezellig en leerzaam.

Op donderdag was het tijd voor een omdraaidag! ’s Ochtend kregen ze pasta bolognese, tot schrik van vele kinderen. Na een paar happen smaakte het toch wel goed, en was iedereen van zijn ontbijt.. ik bedoel avondeten aan het genieten. De kinderen waren ook hongerig want ze hadden de avond er voor een dropping gehad. Die dag zijn er veel leuke spellen op het terrein gedaan maar uiteindelijk was het tijd om op te staan en te ontbijten, oftewel bedtijd!

Na een nachtje slapen was de omdraaidag voorbij en waren de kinderen blij dat wij als leiding ook weer normaal deden. Die dag zijn we als afsluiter nog wezen zwemmen wat heerlijk was met het warme weer. Eenmaal terug op het kamp, was de leiding de eettafels aan het bedekken met aluminiumfolie, want vanavond aten we zonder bestek! Na het avondeten was het tijd voor de afsluiter, een grote show en quiz! En aan het eind mochten ze met Professor Pfifferling het medicijn samenstellen: suiker, koffiemelk en cassis. Dit gaat enorm pruttelen en is een enorm zoet drankje! Iedereen mocht een slokje en de zombieziekte zou nooit meer terugkomen op het landkamp.

Om dit te vieren was er nog een disco! Na wat gezellige danspasjes was het tijd om naar bed te gaan. De volgende dag moesten we helaas afscheid nemen van elkaar. Er zijn veel vriendschappen ontstaan en ieder heeft een hele leuke week gehad! Volgend jaar zijn wij als leiding zeker weer van de partij en we hopen alle kinderen weer terug te zien!

ZAK
Het Zomer Activiteitenkamp mocht het zonovergoten stokje overnemen van het Landkamp. We begonnen op zondag meteen met een bezoek aan de Basiskerk in Apeldoorn. Het leek de kampleiding leuk om eens een andere kerk dan de Oud-Katholieke Kerk te bezoeken. De Basiskerk wil iedereen kennis laten maken met God. Na de intense dienst was het tijd voor wat actiefs; we gingen windsurfen en kanoën in Zeewolde. Er stond best veel wind, dus voor ons als beginners was het best lastig, maar er werd heel wat heen en weer gesurft.

De dag erna begon weer actief, namelijk met een heuse fietsspeurtocht. Door middel van coördinaten gebaseerd op drie woorden fietsten de deelnemers vanuit Harskamp over de hei en door de bossen naar Barneveld. Tijd om daarna uit te rusten was er met een knutselavond, waarbij we onze eigen T-shirts hebben bedrukt.

De dag daarna was weer actief, er stond namelijk een potje Archery Tag en een lesje avontuurlijk hardlopen op het programma. In de zon was het flink zweten tijdens het Archery Tag toernooi, waarbij je met pijl en boog (met een zachte punt) op elkaar schiet om je tegenstander uit te schakelen. Gelukkig mochten (moesten) we tijdens het avontuurlijk hardlopen joggen door stroompjes en banjeren door een meer, dus koelden we snel af. De pannenkoeken die avond gingen er in als zoete koek.

Op woensdag reden we naar Nijmegen, waar we begonnen met een rondleiding in het MuZIEum. Dit museum laat je ervaren hoe het is om blind of slechtziend te zijn. De ene helft van de groep ging als blinde/slechtziende op vakantie, de andere helft mocht een dag mee in het dagelijks leven. De begeleider ontmoetten we in het donker en is ook blind of slechtziend. Het was een zeer bijzondere ervaring!
In de middag waren we weer buiten, wat ook heerlijk was met het zonnetje erbij. We kregen een graffiti workshop bij Waalhalla. Eerst mochten we oefenen op een grote muur, daarna kregen we allemaal een houten plaat om te bespuiten en mee te nemen. Er zijn aardig wat kunstwerkjes afgeleverd!
De jongerenpastores Erna en Michael kwamen op donderdagmiddag langs. Zij verzorgden een wetenschaps Ren-je-rot en de deelnemers kregen de opdracht om nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen in een toneelstukje vorm te geven. ‘s Avonds reden we weer naar Apeldoorn en wel voor een heuse rollerdisco. Met goede bescherming reden we rondjes, en er waren zelfs obstakels om over te rollerskaten. Er zijn wat blauwe plekken ontstaan, maar het was een groot succes.
De laatste dag sloten we ontspannen af met een bezoekje aan het zwembad en afsluitend een gezellige BBQ met karaoke. Het was een heerlijke week waar we wel weer even een jaartje op kunnen teren.

Tekst: Lisette de Haart en Helène Blok

Amersfoort, Bisschoppelijk Bureau, 10 september 2018

Website van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland | Bisschoppelijk bureau: Kon. Wilhelminalaan 3, 3818 HN Amersfoort | Tel. 033 - 462 08 75