29e Internationaal Oud-Katholieken Congres

Verslag van dag tot dag

Mevrouw Adrie Paasen, voorzitter van het Permanent Congrescomité, verzorgde tijdens het congres een dagelijks verslag, dat via de nieuwsberichten werd gepubliceerd. Onderstaand zijn de verschillende berichten in chronologische volgorde bij elkaar gevoegd. Voor het fotomateriaal is dankbaar gebruik gemaakt van de website van past.Georg Reynders uit Nordstrand. De referaten en preken zijn in Nederlandse vertaling beschikbaar.

Van start
Het 29e Internationaal Oud-Katholieken Congres ging op maandag 7 augustus van start onder een onbewolkte hemel en het werd heel warm in Freiburg, letterlijk en figuurlijk. De openingsdienst vond plaats in de evangelische Ludwigskirche, van buiten een onopvallende nieuwbouwkerk, maar wie er binnenkomt raakt meteen onder de indruk van de glas-in-lood ramen die van de vloer tot het plafond lopen rondom het koorgedeelte. De ramen houden tijdens de dienst voortdurend de blik gevangen, ze zijn opgebouwd uit kleine driehoeken in pasteltinten, onderin blauwe vissen, die omhoog lijken te zwemmen, daarboven paars gekleurde vogels, die opstijgen naar het licht, gesymboliseerd door grotere, fel oranje, rode en gele vlakken bovenin.
Een bewogen en inspirerende openingsdienst, een volle kerk, een sterk koor, veel gezang, onder andere veel Taizeliederen, een indrukwekkende preek met een aantal humoristische momenten. Voor het eerst in de geschiedenis van het Oud-Katholieken Congres werd een preek beantwoord met applaus.

Ook het openingsplenum vond plaats in de Ludwigskirche. Onder grote bijval werd het door het Permanent Congrescomite voorgestelde presidium gekozen: voorzitter Angela Berlis, secretaris Peter Seda, die ook namens de Oostenrijkse kerk in het Permanent Congrescomite zit, maar ons als jurist kon verzekeren dat dit geen beywaar was, bijzitter Trudie Smit.
Het voorstel tot statuutwijziging werd met grote meerderheid aangenomen. Voortaan moeten voorstellen voor resoluties, die niet rechtstreeks verband houden met het congresthema uiterlijk op de tweede congresdag ingediend en aan alle deelnemers bekend gemaakt worden. Op voorstel van een van de deelnemers werd voor dit congres een uitzondering genmaakt, omdat deelnemers zich hier nog niet op hebben kunnen instellen: de termijn werd met een dag verlengd. Opvallend tijdens de openingstoespraak door de voorzitter van het Permanent Congres Comite: het applaus dat opklonk toen de hoop op meer samenwerking tussen anglicaanse en oud-katholieke parochies op het vasteland van Europa werd uitgesproken.

Verjonging

Het congres verjongt zich. Natuurlijk en gelukkig zijn er veel oude gezichten te zien, in de dubbele betekenis van het woord, maar daarnaast zien we ook onbekende en jonge gezichten; dat geeft hoop voor de toekomst.

Clowns

Maandagavond was er een begroetingsbijeenkomst met buffet en een optreden van de Bond van Oud-Katholieke Vrouwen in Duitsland, die, verkleed als clowns, in een patomime hun visie gaven op het thema “hoop”.

Presentaties I

In de Ludwigskirche hangen presentaties van de kerken van de Unie van Utrecht en van de diakonale groepen. Ook een presentatie uit Nederland met informatie over en beelden van de Willibrordwandeling, het Breed Beraad, het Intercityproject, het jubileum van aartsbisschop Glazemaker en professor Visser, de benoeming van aartsbisschop Vercammen in het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken, de wijding van Bernd Wallet in York het voorjaarskamp en de paaswake in Engelbert (Groningen).
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dinsdag tijdens het Congres

Laudes

Op dagen waarop geen eucharistieviering plaats vindt, zijn er ’s morgens diensten, verzorgd door groepen uit verschillende kerken. Dinsdagmorgen werd de dienst verzorgd door de Italianen. Verzorgd was het juiste woord: veel liturgische gewaden op het altaar, veel wierook en kaarsen, mooi gezang. Maar was het niet allemaal een beetje te mooi voor een gewone door-de-weekse morgendienst, vroeg een nuchtere Nederlandse deelnemer zich af.

Verandering van waarden

Met grote aandacht luisterden de deelnemers dinsdagmorgen naar het referaat van Pastoor Matthias Ring over de verandering van waarden in Europa, naar aanleiding van een onderzoek dat geïnitieerd is door de Universiteit van Tilburg en dat zich uitstrekt over een aantal jaren. In groepen werd vervolgens naar aanleiding hiervan gesproken over twee vragen: welke waarden menen wij te zien in onze maatschappij, en: welke waarden zijn belangrijk in ons eigen leven?
Daarnaast zijn er creatieve groepen, bijvoorbeeld een zanggroep en een theatergroep. Ook vindt er een ingelaste workshop plaats, aangeboden door de bisschop van Jeruzalem, Abu El-Assad, die graag mensen wil informeren over de situatie in het oorlogsgebied in het algemeen en de positie van christenen daar in het bijzonder.

Vesperdienst

Dinsdagavond een vesperdienst, verzorgd door de Tsjechische groep, in de Ursulakirche, een oude kloosterkerk, die in gebruik is bij de oud-katholieke gemeente van Freiburg. Begrijpelijk dat de Freiburger gemeente ook de eigen kerk wil gebruiken, maar die bleek veel te klein te zijn om alle congresdeelnemers te bevatten. “De Nederlandse brandweer zou dit nooit goed vinden,” hoorden we een Nederlandse congresdeelnemer mompelen, en nog konden niet allen de dienst binnen volgen.

Dwarsverbanden

Dat de Unie van Utrecht meer is dan een overleg van bisschoppen, bleek dinsdagavond weer eens. Zoals bij ieder congres gebeurt, was deze avond gereserveerd voor groepen die binnen en gedeeltelijk buiten de Unie samenwerken: de Willibrord Society, de diaconale groepen, het lekenforum, de theologiestudenten. Maar ook buiten de dinsdagavond om wordt tussen de bedrijven door druk overlegd: zo was er maandagavond een korte bijeenkomst van redacteuren van de verschillende kerkbladen om de verslaggeving van het congres te coördineren en te overleggen over meer samenwerking in de toekomst.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Woensdag 9 augustus was de grote dag tijdens het Internationaal Oud-Katholieken Congres te Freiburg. De dag stond geheel in het teken van de viering van de 75e verjaardag van de volledige kerkelijke gemeenschap tussen oud-katholieken en anglicanen. Het was niet voor niets dat de aartsbisschop van Canterbury, dr.Rowan Williams, bij het congres aanwezig was en zowel een referaat hield als de preek tijdens de feestelijke viering.Vanwege de te verwachten grote toeloop wordt het plenum waarbij de aartsbisschop van Utrecht en de aartsbisschop van Canterbury hun referaten zullen uitspreken, in de Ludwigskirche gehouden, ook om andere redenen een betere plaats dan de zaal van het Kolpinghuis, in de loop van de morgen werd duidelijk dat het niet zozeer ging om het aanhoren van theologische teksten, als wel om een bijeenkomst van gelovigen, je zou haast van een conciliair gebeuren kunnen spreken.

Vrede voor Jeruzalem

Voordat de aartsbisschoppen het woord krijgen worden gasten uit de oecumene begroet. Dat gebeurt ook op andere momenten in de congresweek, om niet één bijeenkomst teveel te belasten met zaken die de aandacht van het thema afleiden. Om dezelfde reden krijgen ook niet veel gasten de gelegenheid om te spreken, maar een uitzondering wordt vandaag gemaakt voor de anglicaanse bisschop van Jeruzalem, Abu el Assad.
Deelnemers van de ingelaste workshop van dinsdag zijn onder de indruk gekomen van zijn verhaal. “Hier stond een wanhopig man,” hoorden we van één van hen. De politiek slaagt er niet in een oplossing te vinden, president Bush spreekt over een oorlog in de naam van God, christenen zijn het daar niet mee eens, maar krijgen niet de gelegenheid hun stem te laten horen. Als hij als aartsbisschop probeert in gesprek te komen met een politieke leider, wordt hij door veiligheidsagenten weggehouden. Christenen trekken weg uit het oorlogsgebied.

In een bewogen toespraak tot het congres roept de bisschop de kerken op hun stem te laten horen tegen het geweld. De bezetting van de Gazastrook was onwettig, daarmee is het begonnen. Er moet gerechtigheid komen, voor inwoners van Israël en Palestijnen. Mensen die met het conflict niets te maken hebben worden het slachtoffer. Het is de taak van christenen voor hen op te komen. Er moet vrede komen voor Jeruzalem. Vrede voor Jeruzalem betekent vrede voor de wereld. Maar er is geen vrede mogelijk zonder gerechtigheid.
En wie weet kan dan een volgend congres van oud-katholieken en anglicanen plaatsvinden in Jeruzalem.

Hoop die in ons leeft

Het is een lange zit om de referaten van de beide aartsbisschoppen aan te horen, maar de aandacht verslapt niet en de deelnemers zijn onder de indruk. Er volgt een “Schreibwerkstatt”, deelnemers krijgen de gelegenheid hun vragen voor de beide aartsbisschoppen op papier te zetten. In de pauze worden de vragen door de coördinatoren samengevoegd tot een overzichtelijk aantal. Deze methode blijkt goed te werken: geen ongerichte discussie, zoals zo vaak bij dit soort gelegenheden, maar een gelegenheid voor de bisschoppen om te reageren op zorgvuldig geformuleerde vragen over een aantal thema’s. (Referaat aartsbisschop Joris Vercammen en referaat aartsbisschop Rowan Williams.)

Daar zitten ze dan, naast elkaar, op het podium, de twee kerkleiders, de twee herders, als beminnelijke huisvaders in het gezin van hun gemeente.

""Hoe verklaart u het thema “hoop” voor jongeren,” is één van de vragen, “bijvoorbeeld aan Brian, een zestienjarige jongen, gewelddadig, alcoholist, werkeloos, hulpeloos. “Ik hoop dat we heel weinig tegen hem zeggen,” is het antwoord van aartsbisschop Rowan Williams, “dat onze woorden onze aanwezigheid zijn, dat we hem de gelegenheid geven om te spreken.” Wat jongeren in het algemeen betreft merkt hij als vader van twee kinderen van wie één teenager op, dat jonge mensen heldere kunnen onderscheiden wat authentiek is en wat niet, wat eerlijk is en wat niet. We dringen alleen tot hen door als we integer spreken. En verder: hun patroon van leven is niet op dezelfde wijze georganiseerd als dat van ons vroeger. Je kunt niet veronderstellen dat ieder jong mens graag naar de kerk gaat. Festivals, pelgrimages, dat werkt beter voor jongeren. Ze hoeven ook niet veel van de kerk te weten, maar van Christus en van de Heilige Geest. Aartsbisschop Joris voegt hier aan toe: “De kerk moet doen wat men van de kerk kan verwachten: dat het slechte aangeklaagd en het goede aangemoedigd wordt. De kerk is een plaats waar vragen besproken worden, ook vragen van jongeren.

’Gasthuizen’, een beeld voor de gemeente dat aartsbisschop Joris Vercammen gebruikte in zijn referaat. Zijn er meer van dergelijke beelden? ’Het beeld van de huishouding van God, dat op een bepaalde plaats getuigenis geeft van hoe het in een huishouden toe kan gaan. Maar toch nog even verder over het beeld van het gasthuis: men kan alleen een gasthuis zijn, als er een familie is. Gasthuis zijn betekent dat er geen voorwaarden worden gesteld; men wordt altijd welkom geheten, men wordt serieus genomen. Waar kan men dat nog vinden in de wereld? Zonder dat kan er geen rechtvaardige maatschappij gevormd worden.’Een familie die veilig is in zichzelf is niet bang,’ zegt aartsbisschop Williams. ’In het evangelie: Jezus geeft gastvrijheid en vraagt gastvrijheid.’

Natuurlijk hebben de deelnemers de gelegenheid aangegrepen om vragen over de verhouding tussen anglicanen en oud-katholieken te stellen. De relaties tussen anglicanen en oud-katholieken zijn vooral een zaak van bisschoppen en theologen, hoe kunnen we de samenwerking tussen de gemeenten versterken? Hoe zetten we het van woorden om in daden? ’ Ik zou willen dat anglicaanse parochies verbanden vormen met oud-katholieke gemeenten in Europa, niet alleen parochies uit Engeland, maar ook uit de rest van het Verenigd Koninkrijk, landen in Afrika. Partnerships, bezoeken over en weer, pastorale en praktische bezoeken.’ ’Wat de bisschoppen doen is alleen voorbereidend, het moet breder worden,’ zegt Joris Vercammen.
Ook op het Europese continent is meer creativiteit nodig om samen te werken. ‘De geschiedenis, de cultuur staat vaak in de weg en er moeten ook praktische problemen overwonnen worden,’ zegt de aartsbisschop van Canterbury, ‘maar deze ontmoeting is een teken dat we verder willen. We moeten doorgaan met het opbouwen van relaties.’ ’En de bisschoppen moeten de creativiteit opbrengen om experimenten mogelijk te maken. Uitwisseling van informatie, bijvoorbeeld over het denken over bepaalde problemen, zoals abortus, kan bijvoorbeeld via websites, maar er zijn ook bijeenkomsten als dit congres denkbaar, maar op kleinere schaal. Er is weer een conferentie van anglicaanse en oud-katholieke geestelijken geweest, maar ook leken moeten erbij betrokken worden.’

En verdergaande eenheid tussen anglicanen en oud-katholieken? Is het model van de Anglican Communion overdraagbaar op de relatie tussen oud-katholieken en anglicanen? Waarom zou de Oud-Katholieke Kerk geen deel van de anglicaanse gemeenschap worden?, ’De Oud-Katholieke Kerk heeft een eigen roeping,’ zegt aartsbisschop Vercammmen, ’De roeping brugkerk te zijn, ook naar de orthodoxen. We delen die roeping met de anglicanen, maar misschien hebben wij andere mogelijkheden. Dus denk ik niet dat het onze roeping is deel van de anglicaanse gemeeenschap te worden. Dan is het de vraag hoe we onze gemeenschap dan organiseren. Er zijn meer onafhankelijke kerken, misschien is het onze roeping voor die kerken een rol te spelen: de Filippijnse Onafhankelijke Kerk, de Zweedse Lutherse kerk waren ook altijd katholiek en willen dat zijn.’

De aartsbisschop van Canterbury hoopt dat de Anglican Community overleeft als ‘family of churches’ en hij bidt daarvoor, een eenheid die berust op consensus en commitment en niet op organisatorische druk. Aartsbisschop Joris zegt dat we moeten zoeken naar structuren en instituties die het mogelijk maken wereldwijd te getuigen van een niet gecentraliseerde katholieke kerk. Aartbisschop Rowan hoopt dat het in de anglicaans-rooms-katholieke dialoog in een nieuwe fase zal gaan over de positie van de lokale kerk. Ook berichten uit de rooms-katholieke-oud-katholieke dialoog wijzen in die richting.Een heel andere vraag. Hoe moeten we als kerken reageren op vragen over reïncarnatie? We moeten die vragen serieus nemen, een zoektocht kan vruchtbaar zijn, maar de gedachte van reïncarnatie is niet in overeenstemming met de christelijke leer. In de anglicaanse kerk in Engeland kijkt een groep mensen naar films, om daar de zingevingsvragen van onze tijd in te herkennen. We moeten als christenen niet bang zijn daar ons verhaal bij te vertellen.

De aartsbisschop van Canterbury sprak in zijn referaat over Bonnhoeffer. Civiele verantwoordelijkheid is een zaak die Bonhoeffer aan het hart gaat. Hoe verhoudt die verantwoordelijkheid zich tot situaties in andere landen, bijvoorbeeld in het nabije oosten? ’Verantwoordelijkheid is een gevoel in mijn geest,’ zegt aartsbisschop Rowan, ’en dat wordt realiteit in representatief handelen. We moeten onze stem laten horen. Soms zijn mensen al blij als je komt en naar hen luistert'.

De laatste vraag: Wat geeft u ons als congres mee? De aartbisschop van Canterbury:

1. Het doet er niet toe hoe groot een kerk is, zolang ze theologisch integer is.2. Het belangrijkste element van eenheid is de herkenning van Jezus Christus in de ander, in het lezen van het evangelie, het gebed, de persoonlijke relaties.3. Als we Jezus Christus in de ander herkennen, herkennen we wat het betekent gedoopt te zijn. Alleen dan kunnen we beginnen te leven, te handelen, verantwoording te dragen.

De aartsbisschop van Utrecht: Jezus ontmoeten. De discipelen vragen: waar leef je? Ga mee kijken waar ik leef. Het gaat erom te zien hoe Jezus eruit ziet in onze wereld. Dit congres is een oefening. Jezus zegt: Jullie zijn daar en ik wil dat jullie daar zijn. Dan ontstaat er spanning. We zijn antwoordende mensen. Men kan alleen christen zijn als antwoordende mens.
-------------------------------------------------------------------------------------

De viering van de dienst van de Unie van Utrecht

Het hoogtepunt van het congres, het hoogtepunt van 75 jaar kerkelijke gemeenschap van oud-katholieken en anglicanen, de Uniedienst. Alweer te weinig plaatsen in een kerk, die toch plaats heeft voor zo’n 900 mensen. Veel Duitse oud-katholieken uit de wijde omgeving zijn gekomen om dit gebeuren mee te maken. In gezelschap van 350 congres deelnemers en minstens twintig aarts- wij- en andere bisschoppen vieren zij het 75-jarig bestaan mee van de volledige kerkelijke gemeenschap tussen oud-katholieken en anglicanen. Een gelegenheidskoor, dat de liederen in een congresworkshop heeft ingestudeerd, ondersteunt de zang, alleen voor psalm 84 op de Engelse manier is een groep Nederlandse congresdeelnemers onder leiding van Eveline Jansen ingehuurd. In veel talen wordt gezongen, gebeden, gepreekt. De kinderen die elders een eigen programma gevolgd hebben stelen aller harten met een door de hele kerk enthousiast meegezongen halleluja lied, de klappende en swingende (aarts)bisschoppen op het altaar bieden een onvergetelijke aanblik.

Ontvangst

Na de dienst de ontvangst in het historische koopmanshuis op de Domplatz. Historisch in meer dan één betekenis. Daar werd in 1874 het eerste echte oud-katholieken congres gehouden: de drie congressen ervoor waren bezinningsdagen voor verontruste katholieken.

Als eerste spreker de minister-president van de deelstaat Baden-Würtemberg, die zegt verwant te zijn met de oudkatholieken: zijn moeder, haar ouders en broers en zusters waren oud-katholiek. Hij prijst de overeenkomst van Bonn als voorbeeld voor Europa en de kerken vanwege de eenheid in veelvoudigheid. Ook veel andere sprekers signaleren de voorbeeldfunctie die de overeenkomst van Bonn voor de oecumene heeft. Onder hen de rooms-katholieke aartsbisschop van Freiburg, Robert Zolltisch, die jarig blijkt te zijn en spontaan toegezongen wordt door het gezelschap. Van de lange rij sprekers maakt de koptische bisschop Damian een diepe indruk door de eenvoud van zijn woorden die recht uit het hart komen. Hij zegt onroerd te zijn door het optreden van de kinderen in de kerk: kinderen zijn onze toekomst, en, voegt hij er tot grote hilariteit van de aanwezigen aan toe: Onze priesters mogen trouwen. Oecumene is geen hobby, maar levensvoorwaarde. Wat ons verbindt is meer dan wat ons scheidt.

------------------------------------------------------------------------------------------

Donderdag op het Congres

Het paars is uit de congreszaal en de wandelgangen verdwenen. De meeste bisschoppen die te gast waren vertrekken vandaag. En is de congreszaal ook verder wat minder gevuld dan de vorige dagen? Hoe dat ook moge zijn: het congres neemt de draad weer op. Nog twee sprekers krijgen het woord: bisschop Pierre Whalon van de convocation of American Anglican Churches in Europe en bisschop Godofredo David van de Onafhankelijke Filippijnse Kerk. De laatste vertelt over de situatie in zijn land waar aanslagen plaatsvinden op mensen die actief zijn op het gebied van de mensenrechten: geestelijken en leden van kerken, advocaten en journalisten.

Voor de congresdeelnemers is nu de vraag wat zij doen met de informatie die zij gekregen hebben en de ervaringen die zij hebben opgedaan, als zij thuiskomen. Wees steeds bereid antwoord te geven aan ieder die naar de hoop vraagt die in u leeft. Hoe maken we onze visioenen en ideeen concreet?

Tussenbalans

Eerst een tussenbalans van de groepsgesprekken van dinsdag. Er is uitgebreid gesproken over het thema “waarden”: waardenvoorstellingen in de maatschappij, in onze kerken, in ons persoonlijk leven. Centraal staat voor alle groepen de betekenis en de invloed van de christelijke waarden. Drie waarden blijken daarbij centraal te staan: solidariteit, respect tegenover anderen en vrijheid in de zin van verantwoordelijkheid en verplichting.

Aspecten van onze persoonlijke levenshouding zijn: geborgenheid, gemeenschap, vriendschap. Verder: geloof, spiritualiteit en actieve omzetting van christelijke waarden. Verder is het belangrijk het gevoel in de gemeente een thuis gevonden te hebben, er thuis te zijn, aangenomen te worden zoals ik ben. Breuken en crises in het leven, beinvloeden de geloofsrijpheid en veranderen het godsbeeld. De christelijke levensbeschouwing is een wezenlijke basis voor de wijze waarop we ons leven gestalte kunnen geven en die ons waardensysteem beinvloeden. In groepen wordt nu verder gesproken over de vraag hoe we aan al deze ideeen een concrete invulling kunnen geven in ons leven en in het leven van de kerk en de gemeente.

Ook de aartsbisschop van Canterbury, dr. Rowan Williams, verlaat het congres om zijn vakantie met zijn gezin voort te zetten. Door zijn eenvoud, zijn humor en zijn vriendelijkheid heeft hij zich tijdens zijn verblijf geliefd weten te maken bij het congres. Hij krijgt een staande ovatie.

Jeugd

Ook deze middag is er een zitting van het plenum, deze keer om te luisteren naar de jeugd. Als zij de hoop belichaamt die in ons leeft, zit het met de toekomst van de kerk wel goed, getuige de grote, enthousiaste groep jongeren die zich op het podium opstelt. De meesten komen uit Duitsland, maar er zijn ook jongeren uit andere landen naar het congres gekomen. Het jongerenprogramma van het congres vindt plaats in een jeugdherberg. Onder hen bevinden zich ook de Nederlandse jongeren. De groep krijgt het congres mee in het lied dat zij zingen ´Prays the Lord, hallelujah. Zo zingen zij en zingen wij. De Duitse bisschop Joachim Vobbe schittert in een solo.

Een stuk geschreven door de jeugdreferent van het bisdom Duitsland wordt gepresenteerd door de voorzitter van de BAJ, de bond van oudkatholieke jeugd. In de loop van de 100 jaar van het bestaan van het BAJ (die ouder is dan de bond van oudkatholieke vrouwen (BAF) zijn er structuren gegroeid die hoop geven voor de toekomst. Wekelijkse bijeenkomsten werken niet meer in de meeste gemeenten. Catechese en voorbereiding op de Eerste Communie vinden in weekends plaats. Vrijetijds activiteiten en kampen worden meestal in dekenaatsverband of bisdomsverband aangeboden. In het bisdom Duitsland is de ervaring dat dit leidt tot een jongerennetwerk en tot identificatie met de oudkatholieke kerk. Zomerkampen, internationale winterkampen, scholingen voor jeugdleiders vergaderscholingen van de jeugd uit het bisdom, Episcopussy, Episcoplus± met dit programma worden allerlei jonge mensen uit het hele bisdom bereikt. Episcopussy? Die term moet toegelicht worden. Ieder jaar organiseert de BAJ een lang weekend met bisschop Joachim Vobbe in Fouday in de Elzas. De jongeren zorgen voor zichzelf, werken aan een thema, wandelen, leren elkaar kennen en vieren met elkaar. Het is een groot succes, het aantal plaatsen is nauwelijks voldoende voor de vraag. Ook vrienden en vriendinnen die niet bij de oudkatholieke kerk horen zijn welkom. Er zijn blijvende contacten, bijvoorbeeld een uitgebreide communicatie per email uit voortgekomen. En bisschop Vobbe? Die voelt zich tijdens zo´n bijeenkomst 20 jaar jonger en erna 30 jaar ouder.

Vesperdienst en kolder

De vroege avond brengt ons weer samen in de Ursulakerk voor een vesperdienst die verzorgd wordt door een anglicaanse groep. Vertrouwd en toch anders. Daarna, traditiegetrouw, de internationale of bonte avond. Niet alles wat geboden wordt is even boeiend en sommigen groepen blijven wat erg lang op het toneel, maar de lachspiegel die ons door anderen wordt voorgehouden leidt tot grote hilariteit, bijvoorbeeld het optreden van de Duitse groep, die oud/katholieke toeristen oudkatholieke diensten in andere landen laten bezoeken, waarbij ze steeds weer tot de conclusie komen: dat is niet oudkatholiek dat is rooms. Een lachsalvo bijvoorbeeld bij de door twee Tjechische meisjes bijgewoonde Nederlandse dienst, warbij een in fraai geborduurd gewaad gehulde pastoor begint met de altaartafel te bewieroken. Ook pastoor Peter Feenstra als aartsbisschop Vercammen heeft veel succes met zijn telefoongesprek met paus Benedictus XVI, die de roomskatholieken in Nederland wil opgeven en de jurisdictie wil overdragen aan de oudkatholieke aartsbisschop, die na rijp beraad besluit dit aanbod niet aan te nemen. Hebben de Italianen verleden jaar voor een nieuwe traditie gezorgd? Ook nu weer een optreden van een travestiet, deze keer van Tsjechische huize, die samen met een groep in alben gehulde figuren een liturgische dans opvoert. Op het randje of over de rand?
---------------------------------------------------------------------------------------
Tot ziens in Zürich

Creatieve groepen

De koffers zijn gepakt, maar er zijn nog een paar programmaonderdelen: het plenum en de slotdienst. Naast de gespreksgroepen is er een aantal creatieve groepen aan het werk geweest op dit congres. Zij laten van zich horen. De muziekgroep heeft dit al gedaan in de Uniedienst op woensdag, zij zal ook meewerken aan de slotdienst. De theatergroep verzorgt een kort optreden, dat niet misstaan zou hebben op de internationale avond. Een kleine gemeente houdt een dienst; er worden voorbeden gedaan worden voor daklozen, kinderen en mensen die “anders” zijn, maar de storende daklozen, de hinderlijke kinderen en de opvallende besnorde travestiet worden door de pastoor weggestuurd, omdat zij de aandacht van de afwezigen afleiden. Vervolgens deelt de pastoor mee dat hij vertrekt, omdat hij een grotere gemeente gekregen heeft. Een tikje overdreven misschien, maar toch………………De kunstgroep vertelt alleen over haar ervaringen: er zijn veel mooie dingen gemaakt, maar te persoonlijk om hier te vertonen, dankzij het vertrouwen dat er in de groep bestond, bovendien hoort er een verhaal bij. Ook de contemplatiegroep kan alleen meedelen dat zij goed gewerkt heeft. De persgroep heeft een congreskrant gemaakt, waarvan zij beelden laat zien en die binnenkort te bewonderen zijn.

Afronding van het congres

In de congreszaal hangen hier en daar affiches met de resultaten van de groepsgesprekken. Ze zullen gefotografeerd en uitgewerkt worden; de deelnemers zullen het resultaat ontvangen of op internet kunnen zien,
De voorzitter van het congres, de coördinatoren en de leidster van het groepswerk hebben een communiqué opgesteld, dat nu besproken wordt. Inhoudelijk kan het congres hierachter staan; enkele tekstwijzigingen zullen nog verwerkt worden, daarna zal het communiqué gepubliceerd worden. Hetzelfde geldt voor de resolutie, ingediend door Peter Ben Smit, die twee maanden doorgebracht heeft op de Filippijnen en daar geconfronteerd werd met de druk waaronder mensen leven, die hun leven niet zeker zijn vanwege de vele aanslagen die er gepleegd worden op mensen die zich inzetten voor mensenrechten, onder wie leiders van kerken, zoals bisschop Godofredo David van de Onafhankelijke Kerk van de Filippijnen. Heeft het zin dat wij ons als congres laten horen over een situatie, hoe verwerpelijk ook, aan het andere eind van de wereld? Ik heb daar altijd mijn twijfels over gehad, maar aan het ontbijt sprak ik met bisschop David en hij wist me ervan te overtuigen dat het wel degelijk effect kan hebben: de Filippijnse regering is gevoelig voor iedere druk die vanuit de buitenwereld wordt uitgeoefend. Hij sprak nuchter over het gevaar dat ook hemzelf bedreigt. “We moeten ons spreken,” zei hij, “hoe zouden we ons kunnen verantwoorden tegenover onze kinderen, als we hier niets tegen doen?” De resolutie wordt zonder inhoudelijke discussie aangenomen, alleen moeten ook hier nog voorstellen tot redactiewijzigingen verwerkt worden, voordat de resolutie verstuurd en gepubliceerd kan worden.

Over vier jaar in Zürich

Namens de Zwitserse kerk nodigt Peter Hagman de aanwezigen uit tot het bijwonen voor het congres dat over vier jaar in Zürich gehouden zal worden.

Dank

Een verplicht nummer: het danken van iedereen die op wat voor een wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het congres: Permanent Comité, landelijk en plaatselijk comité, sprekers, vertalers, groepsleiders………..net als de bisschop van Duitsland zal ik wel een categorie overslaan, en het valt mij op dat niemand hem bedankt, maar dat maakt bisschop Müller later in de kerkdienst weer goed. Een enorm applaus voor congresvoorzitter Angela Berlis, die vriendelijk doch vastberaden het congres door het programma heen geloodst heeft en ervoor gezorgd heeft dat voor het eerst sinds mensenheugenis het slotplenum niet ontaardt in chaos en ook nog eens op tijd afgesloten wordt. De nieuwe regeling met betrekking tot de resoluties draagt daar ook in niet geringe mate toe bij.

Slotdienst

Voor het laatst in de Ludwigskerk voor de slotdienst onder leiding van de Zwitserse bisschop met een swingend openingslied en sanctus met veel slagwerk, uitgevoerd door het workshopkoor. Daarna nog een maaltijd in het Kolpinghotel en het gebruikelijke door elkaar lopen van mensen die afscheid nemen van dierbaren, die zij over vier jaar weer zullen ontmoeten, of eerder, bijvoorbeeld op het Lekenforum, dat volgens jaar in Tsjechië gehouden zak worden.

Tot slot

Het was een goed congres met veel verrijkende ervaringen: de ontmoetingen met oude en nieuwe vrienden en bekenden, de referaten, zo rijk aan inhoud, de gesprekken in de groepen – “Ook al zou er verder niets mee gedaan worden,” zei een deelnemer tegen me, “dan nog hebben de gesprekken zin gehad voor degenen die eraan meededen.” En natuurlijk was dit congres een hoogtepunt in de reeks door de viering van de Overeenkomst van Bonn en de aanwezigheid van een groot aantal prominente gasten. Nooit zag Freiburg zoveel paars op straat. Het zal moeilijk, zo niet onmogelijk worden dit congres te overtreffen. Maar dat hoeft ook niet. Het congrescomité streeft ernaar ieder congres weer een heel ander karakter te geven dan het vorige en ongetwijfeld zal ook over het volgend congres in Zürich nog lang nagepraat worden.

Website van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland | Bisschoppelijk bureau: Kon. Wilhelminalaan 3, 3818 HN Amersfoort | Tel. 033 - 462 08 75