Zondag van de vijfde week

 
 
33 - Zondag van de 5e week
Ze wilden hem laten grijpen
'Een man legde een wijngaard aan en verpachtte die aan wijnbouwers, waarna hij voor geruime tijd op reis ging. Na verloop van tijd stuurde hij een knecht naar de wijnbouwers, die het deel van de oogst dat de eigenaar toekwam in ontvangst moest nemen. Maar de wijnbouwers ranselden hem af en stuurden hem met lege handen weg. Daarna stuurde hij een andere knecht. Ook die werd afgeranseld, en nadat ze hem hadden vernederd stuurden ze ook hem met lege handen weg. De eigenaar stuurde toen een derde knecht, maar ook die werd afgetuigd en de wijngaard uitgegooid. Toen zei de eigenaar van de wijngaard: "Wat moet ik doen? Ik zal mijn geliefde zoon naar hen toe sturen, voor hem zullen ze toch wel ontzag hebben." Toen de wijnbouwers hem zagen, overlegden ze met elkaar en zeiden: "Dat is de erfgenaam! Laten we hem doden, dan is de erfenis voor ons." En ze gooiden hem de wijngaard uit en doodden hem. Wat zal de eigenaar van de wijngaard nu met hen doen? Hij komt zelf, doodt de wijnbouwers en geeft de wijngaard aan anderen.' Toen de mensen dit hoorden, zeiden ze: 'Dat nooit!' Maar hij keek hen aan en vroeg: 'Wat betekent dan wat er geschreven staat: "De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden"? Iedereen die over die steen struikelt zal gebroken worden, en iedereen op wie die steen valt zal worden verpletterd.' De schriftgeleerden en hogepriesters, die wisten dat Jezus deze gelijkenis met het oog op hen verteld had, wilden hem op dat moment laten grijpen, maar ze waren bang voor de reactie van het volk.
Lucas 20,9-19
De spanning stijgt. Alles wijst erop dat Jezus zich daarvan bewust is geweest. Ook in deze parabel. De wijngaard is in de joodse traditie het beeld van het volk van God. De leiders, waaraan het is toevertrouwd, zijn echter onbetrouwbaar geworden. Zij eisen het volk voor zichzelf op en binden de strijd aan met hun Heer, van wie ze de dienaren mishandelen en de zoon zelfs doden. Een soort dictatuur waarin een kleine minderheid alle touwtjes in handen heeft en medemensen de kansen ontneemt. Alsof zij alleen recht hebben om te leven! Maar de Heer staat aan de kant van de verschoppelingen, tot niemendal verklaard door de elite. Met deze verschoppelingen bouwt hij aan een nieuw volk, aan een samenleving waarin iedereen meetelt. Dat maakt Jezus duidelijk met zijn partijtrekken voor de armen. Het ondermijnt de positie van de religieuze elite en daarom wordt zij tot wanhoopsdaden gedreven. Jezus, de steen des aanstoots waar de leiders over struikelen. Dat maakt ze bereid tot het uiterste te gaan. 'Hij of wij'. Slechts een enkeling doorbreekt de impasse door zich te bekeren. Tot op vandaag loopt het vaak niet anders.

Betrouwbare God,
u hebt mensen aan elkaar toevertrouwd
zodat ze elkaar op zouden bouwen.

Wij bidden u dat wij,
met uw genade,
boven onze zelfzucht en angst uitgroeien
en elkaar zullen dienen,
opdat geen mens zich nog verloren waant.
Opdat uw wereld een gastvrij thuis wordt
voor al uw mensen.

Reacties: Geen berichten
De reageermogelijkheid is momenteel gesloten.

Website van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland | Bisschoppelijk bureau: Kon. Wilhelminalaan 3, 3818 HN Amersfoort | Tel. 033 - 462 08 75